Ingen kan känna Gud utan att ha uppfostrat ett barn, och odlat en trädgård.

Ingen kan känna Gud utan att ha uppfostrat ett barn, och odlat en trädgård.
Det är fåren som gäller...

torsdag 28 maj 2015

Hönshus på gång

Efter många om och men är det nu dags att ta tag i hönsen och hönshuset. Men det blir på ett helt annat sätt än vad jag först tänkt.

Saker man kan hitta i ett gammalt hus - vad är detta?
Vi har ett gammalt hönshus som i princip står klart för inflyttning. Jag hade bara tänkt mig att göra i ordning inredningen och gården utanför. Ett jobb på en vecka kanske. Hönshuset är en del i ett hus som tidigare sannolikt innehållit både höns och något annat djurslag. Betonggolv, timmerväggar och tegeltak.

Jag har vetat att en tredjedel av huset varit i dåligt skick. Taket läcker och väggarna har börjat bågna. Min tanke är att så småningom riva bort det dåliga taket, ersätta den del av väggen som börjat ge sig och bygga upp allt som det var igen.

Men när jag för 14 dagar sedan gjorde den sista inspektionen, och plockade bort det sista skräpet, visade det sig att förfallet gått längre. Nu är även hönshuset påverkat. Så den kommande planen måste bli att riva bort hela taket och sedan fundera över vad man gör med huset i sin helhet.

Det blev lite panik. Vad göra? Jag har gått och funderat, och nu fattat beslut.

Jag bygger ett helt nytt hönshus.

Ingången till liggstallet med det gamla hönshuset bakom
Jordkällaren
Läget får bli som en förlängning av den jordkällare som också så småningom ska renoveras. Storleken får anpassas till läget, mellan det gamla hönshuset, liggstallet för fåren och jordkällaren. Jag har märkt ut hörnen med gamla stängselkäppar. Det blir ungefär 10 kvadrat stort.
Hönsen får i alla fall fin utsikt...

Nu gäller det att komma igång och bygga. Hörnstenar, betonggolv, enkel brädbyggnad med 10 cm isolering, ett halvt sadeltak (den andra halvan kommer att bli takad utegård) och återbruk av gamla tegelpannor på taket.

Får hoppas att inte hela helgen regnar bort. Det är dags för hönsen.

Vad som ska bli av det gamla hönshuset? Som det känns just nu är det mest sannolika att det får avvakta, för att sedan förhoppningsvis så småningom bli ett litet gårdsslakteri med styckningsmöjligheter.

Flasklammet Flaskan...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar